Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων

Ανακοινώσεις

Ολοκληρώθηκε η συμπληρωματική καταβολή ποσού 2.138.631,47 ευρώ σε συνολικά 23.370 δικαιούχους εξισωτικής  ενίσχυσης για το έτος 2023, μετά την διενέργεια όλων των προβλεπόμενων ελέγχων και την αριθ. 3840923/05.12.2024 τροποποίηση της απόφασης υπ΄ αριθ. 1648/378774/08.12.2023 του Γ. Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών περί Ένταξης Πράξεων στη Παρέμβαση Π3-71 «Ενισχύσεις σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα» του ΣΣΚΑΠ 2023-2027, η οποία περιλαμβάνει περιπτώσεις θεραπείας κατανομής βοσκοτοπικών εκτάσεων και περάτωσης ελέγχων, Συγκεκριμένα:

 

Περισσότερα...

Σχετικά με την αξιοπιστία και την ορθή λειτουργία του συστήματος παρακολούθησης εκτάσεων (monitoring) που ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. χρησιμοποιεί για τον έλεγχο επιλεξιμότητας των αγροτεμαχίων των παραγωγών, που δήλωσαν στην ΕΑΕ 2024 διευκρινίζουμε τα εξής:

  • Ο έλεγχος των αγροτεμαχίων με το σύστημα παρακολούθησης εκτάσεων (monitoring) ξεκίνησε για την ικανοποίηση των απαιτήσεων της νέας Κ.Α.Π. το έτος αιτήσεων 2022, πιλοτικά σε 3 νομούς, ώστε να δοκιμαστεί, να εντοπιστούν και να διορθωθούν έγκαιρα πιθανές δυσλειτουργίες του νέου συστήματος.
  • Για πρώτη φορά, από το έτος αιτήσεων 2023 εφαρμόζεται καθολικά στο σύνολο της χώρας.
  • Για το έτος αιτήσεων 2024, το σύστημα παρακολούθησης εκτάσεων (monitoring), εφαρμόζεται επικαιροποιημένο και βελτιωμένο σε σχέση με κάθε προηγούμενη φορά.

Για την εφαρμογή του συστήματος monitoring δηλαδή τη συστηματική παρακολούθηση των εκτάσεων, χρησιμοποιούνται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. δεδομένα του Ευρωπαϊκού προγράμματος Copernicus όπως δορυφορικές εικόνες Sentinel 1 και 2 σε χρονοσειρά, οι οποίες αναλύονται με χρήση αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης.

Ειδικά για το 2024 εφαρμόζονται βελτιωμένοι αλγόριθμοι, οι οποίοι με μεγαλύτερη ακρίβεια προσδιορίζουν στοιχεία των αγροτεμαχίων, που τα καθιστούν μη επιλέξιμα καθώς και ετερογενείς, δηλαδή διακριτές, καλλιέργειες εντός το ίδιου αγροτεμαχίου, κάνοντας τον έλεγχο περισσότερο αποτελεσματικό και αξιόπιστο.

Επιπλέον, αναβαθμίστηκε η ευκρίνεια των χρησιμοποιούμενων εικόνων Sentinel, ώστε να διασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή αξιοπιστία κατά τον έλεγχο. Παράλληλα εξελίσσονται τα πληροφοριακά μας συστήματα, ώστε μέσα από ένα δομημένο σύστημα ελέγχων με χρήση πληροφοριών, από την πλέον αξιόπιστη πηγή, δηλαδή τα δεδομένα του Ευρωπαϊκού προγράμματος Copernicus, να διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα και η εγκυρότητα των ελέγχων των αγροτεμαχίων.  

Για την ΕΑΕ 2024, από τους ελέγχους παρακολούθησης εκτάσεων (monitoring) εξαιρέθηκαν, όπως αναλυτικά αναφέρεται σε προηγούμενη ανακοίνωσή μας, από την πληρωμή της εκκαθάρισης του 30% της Βασικής Ενίσχυσης, το 6,2% των αγροτεμαχίων τα οποία δηλώθηκαν από τους παραγωγούς, ώστε να δοθεί η δυνατότητα επαναξιολόγησης. Επισημαίνουμε ότι η εξαίρεσή τους είναι προσωρινή και όχι οριστική. Για όσες περιπτώσεις οι παραγωγοί θεωρούν πως τα αγροτεμάχια αυτά δεν έπρεπε να εξαιρεθούν, προβλέπεται όπως και τα προηγούμενα χρόνια, διαδικασία τεκμηρίωσης από τους παραγωγούς, προκειμένου για την περαιτέρω αξιολόγηση των αγροτεμαχίων από τον Οργανισμό, η έναρξη της οποίας καθώς και η αναλυτική περιγραφή της, θα ανακοινωθεί με νεότερη ανακοίνωσή μας.

Σας ενημερώνουμε ότι από τη Δευτέρα 23/12/2024, η εφαρμογή καταχώρησης ποσοτήτων για τα συνδεδεμένα καθεστώτα άμεσων ενισχύσεων του έτους 2024, θα είναι ενεργή για καταχωρήσεις από τους εγκεκριμένους φορείς. Ειδικότερα : 

  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΤΟΜΑΤΑΣ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την παράδοση ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΩΝ ΠΡΟΣ ΧΥΜΟΠΟΙΗΣΗ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΣΠΟΡΩΝ ΠΡΟΣ ΣΠΟΡΑ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΡΥΖΙΟΥ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΗΣ ΣΤΑΦΙΔΑ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΑΡΑΒΟΣΙΤΟΥ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΟΣΠΡΙΩΝ που προορίζονται για την ανθρώπινη κατανάλωση
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΠΡΩΤΕΪΝΟΥΧΩΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΨΥΧΑΝΘΩΝ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΠΡΩΤΕΪΝΟΥΧΩΝ ΣΑΝΟΔΟΤΙΚΩΝ ΨΥΧΑΝΘΩΝ
  • Συνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη για την καλλιέργεια ΜΗΛΩΝ

Για τα ανωτέρω καθεστώτα η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη για καταχωρήσεις από τη Δευτέρα 23/12/2024 έως την Παρασκευή 14/03/2025 (15:00μμ)

 

Σας ενημερώνουμε ότι τη Δευτέρα 23/12/2024, η εφαρμογή καταχώρησης ποσοτήτων για την Ειδική Ενίσχυση για την Καλλιέργεια του Βαμβακιού έτους 2024 θα είναι ενεργή για καταχωρήσεις από τους εγκεκριμένους φορείς. 

Η εν λόγω εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη  από τη Δευτέρα 23/12/2024 έως την Παρασκευή 28/02/2025 (15:00μμ)

Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. ανακοινώνει ότι το ψηφιακό αρχείο των δικαιούχων της πληρωμής απεστάλη σήμερα στην Τράπεζα στις 3.58 μ.μ. με τα ποσά της εξόφλησης του 30% της βασικής εισοδηματικής στήριξης για την βιωσιμότητα έτους 2024, εθνικού αποθέματος, αναδιανεμητικής και νεαρής ηλικίας. Η διαδικασία υλοποιήθηκε εξ ολοκλήρου μέσω του gov.gr. και έχει ξεκινήσει η πίστωση των λογαριασμών των δικαιούχων. Με αφορμή την ολοκλήρωση της διαδικασίας πληρωμής, η Διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ επισημαίνει:

Το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών, που ετέθη μετά την ολοκλήρωση υποβολής της ΕΑΕ 2024, τηρήθηκε στον απόλυτο βαθμό. Η έγκαιρη και έγκυρη πληρωμή, αποτέλεσε βασική προτεραιότητα και δέσμευση τόσο της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, όσο και της Διοίκησης του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η αξιοπιστία του Οργανισμού κτίζεται βήμα - βήμα, πληρωμή με πληρωμή και ενισχύεται από το γεγονός, ότι μετά την σταδιακή αποκατάσταση των πληροφοριακών συστημάτων του Οργανισμού, θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις η εξυγίανσή του, που περνά μέσα από την επιστροφή στην κανονικότητα, από τη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη στις πληρωμές.

Η πληρωμή  πραγματοποιήθηκε μετά την ολοκλήρωση των διασταυρωτικών ελέγχων από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. για όλες τις αιτήσεις ΟΣΔΕ 2024, μετά τη σύγκλιση των δικαιωμάτων που εφαρμόζεται, την εφαρμογή των κριτηρίων επιλεξιμότητας, την καταχώρηση των ελέγχων monitoring στο σύνολο της επικράτειας, την κατανομή βοσκοτόπων, όπως προβλέπουν οι εθνικοί, οι κοινοτικοί κανονισμοί και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την ΚΑΠ 2023-2027 (ΣΣΚΑΠ).

Τονίζεται ότι για πρώτη φορά, όπως προβλέπεται στην ενωσιακή νομοθεσία και στο ΣΣΚΑΠ, εφαρμόστηκε το σύστημα επιβολής κυρώσεων σε επίπεδο αγροτεμαχίων σε διάφορες κατηγορίες δικαιούχων. Για παράδειγμα ενδεικτικά αναφέρουμε:

  • σε 12.259 δικαιούχους οι οποίοι δήλωσαν βοσκοτόπια χωρίς ζωικό κεφάλαιο
  • σε 24.931 που σε διασταυρωτικό έλεγχο με την ΑΑΔΕ προέκυψε απόκλιση των δηλούμενων ιδιοκτησιακών στοιχείων
  • σε 5.299 που δήλωσαν αγροτεμάχια δημοσίων, κοινοτικών, προστατευόμενων κτλ. εκτάσεων.

 Συνολικά η σημερινή πληρωμή άγγιξε τα 440 εκατομμύρια ευρώ.

Ειδικότερα, αναγράφονται ανά κατηγορία των δικαιούχων τα ποσά στον πίνακα που ακολουθεί:

Ενίσχυση

Πλήθος ΑΦΜ

Ποσό μετά κυρώσεων και προ συμψηφισμών

30% ΤΗΣ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ & ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΟΘΕΜΑ

569.332

246.683.512,40

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΓΙΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣ ΜΙΚΡΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

47.150

22.060.353,00

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΙΑΝΕΜΗΤΙΚΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ

327.518

170.998.974,66

 

ΣΥΝΟΛΟ

439.742.840,06

  • Η υλοποίηση της εξόφλησης της Βασικής Ενίσχυσης του 30% του έτους 2024 και Εθνικού Αποθέματος, αφορά σε 569.332 δικαιούχους από το σύνολο των υποβληθεισών ΕΑΕ 2024.
  • Στην αρχική επεξεργασία εντάχθηκαν 581.743 ΑΦΜ με δικαιώματα που αντιστοιχούν σε 811.648.691,23 ευρώ. Το ποσοστό ενεργοποίησης των δικαιωμάτων έφτασε στο 91,52%.
  • Να σημειωθεί ότι στη σημερινή πληρωμή συνεχίστηκε η διαδικασία τμηματικής ανάκτησης των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών έτους 2022.

Αναλυτικότερα:

Α) Σχετικά με το monitoring: Σύμφωνα με τη νέα ΚΑΠ 2023-2027 είναι υποχρεωτική η  καθολική διενέργεια ελέγχων (δηλαδή ποσοστό 100% της επικράτειας) με τη μέθοδο παρακολούθησης (monitoring).

Αναλυτικότερα, από το έτος 2024 η εφαρμογή του συστήματος monitoring αφορά καθολικά στα παρακάτω καθεστώτα:

  • Βασική Εισοδηματική Στήριξη για τη Βιωσιμότητα (Βασική Ενίσχυση).
  • Χορήγηση συμπληρωματικής στήριξης του Αναδιανεμητικού εισοδήματος για τη Βιωσιμότητα (Αναδιανεμητική).
  • Συμπληρωματική Εισοδηματική Στήριξη των γεωργών νεαρής ηλικίας (young)
  • Συνδεδεμένη Ενίσχυση σκληρού σίτου, μαλακού σίτου, κριθαριού, ρυζιού, αραβόσιτου, βρώσιμων οσπρίων, πρωτεϊνούχων σανοδοτικών ψυχανθών.
  • Ειδική Ενίσχυση για την καλλιέργεια βαμβακιού.
  • Αντισταθμιστικές Ενισχύσεις σε περιοχές με φυσικά ή άλλα μειονεκτήματα (Εξισωτική).

Στο πλαίσιο της πληρωμής της εξόφλησης έτους 2024, ελέγχθηκε το σύνολο των αγροτεμαχίων όπως αυτά είχαν δηλωθεί και ψηφιοποιηθεί από τα ΚΥΔ και τους αιτούντες, μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των ΕΑΕ 2024.

Ειδικότερα ελέγχθηκαν με τη μέθοδο monitoring συνολικά 5.563.740 αγροτεμάχια σε όλη τη χώρα που αφορούν σε 604.805 μοναδικά ΑΦΜ.

Από αυτά προέκυψαν ευρήματα σε  345.605 αγροτεμάχια (6,2% του συνόλου των ελεγχθέντων αγροτεμαχίων). Τα αγροτεμάχια αυτά εξαιρέθηκαν από την πληρωμή. Αυτά αντιστοιχούν σε 157.205 μοναδικά ΑΦΜ  από τα οποία 7.459 ΑΦΜ δε συμπεριλήφθηκαν στην πληρωμή. Τα αγροτεμάχια αυτά αφορούν κυρίως σε αστικά τμήματα, χέρσα και βοσκοτόπους.

B) Σχετικά με τις Μεταβιβάσεις:

Οι υπηρεσίες του Οργανισμού επεξεργάστηκαν συνολικά 42.577 αιτήσεις μεταβίβασης, που αφορούν σε μεταβιβαστές και αποδέκτες. Από το παραπάνω σύνολο, έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος σε 37.247 αιτήσεις, ποσοστό 89,54%. Οι 5.330 αιτήσεις (μεταβιβαστών και αποδεκτών) για τις οποίες εκκρεμεί η ολοκλήρωση του ελέγχου τους, αφορούν κυρίως σε μεταβιβάσεις αιτίας θανάτου.  Για την οριστική έγκρισή τους, απαιτείται η προσκόμιση και ο έλεγχος εγγράφων, όπως διαθήκες, βεβαιώσεις αποδοχής κληρονομιάς, κληρονομητήρια, πιστοποιητικά Πρωτοδικείου περί μη δημοσίευσης άλλης διαθήκης κτλ, τα οποία είτε δεν έχουν ακόμα προσκομιστεί, είτε δεν έχουν ελεγχθεί λόγω του ιδιαίτερου όγκου και της σημαντικότητας τους. Μετά τους διασταυρωτικούς ελέγχους στην πληρωμή εντάχθηκαν 33.229 αιτήσεις (μεταβιβαστές και αποδέκτες)  ποσοστό 89,20%  των οριστικώς ελεγμένων μεταβιβάσεων.

 Όσον αφορά σε 1.683 κτηνοτρόφους-μεταβιβαστές, που εμπλέκονται σε ολική ή μερική μεταβίβαση των δικαιωμάτων τους ΠΕ1 (Περιφέρειας Βοσκοτόπων), δεν έχουν συμπεριληφθεί στην πληρωμή του υπόλοιπου βοσκοτοπικών δικαιωμάτων τους διότι δεν έχουν λάβει κατανομή βοσκοτοπικών εκτάσεων, μέχρι σήμερα. Σε ό,τι αφορά 3.554 αποδέκτες μεταβίβασης βοσκοτοπικών δικαιωμάτων, αυτοί συμπεριλήφθηκαν στην πληρωμή μόνο για τα βοσκοτοπικά τους δικαιώματα, που ήδη κατείχαν και όχι για τα επιπλέον που έλαβαν με τη μεταβίβαση, διότι και σε αυτούς δεν έγινε επιπλέον κατανομή. Ο Οργανισμός έχει ήδη λάβει μέριμνα για την επιπλέον κατανομή και αποτύπωση των απαιτούμενων βοσκοτοπικών εκτάσεων, ώστε όλοι οι παραπάνω να συμπεριληφθούν στην επόμενη επεξεργασία πληρωμής άμεσων ενισχύσεων.

  • Οι υπόλοιπες κατηγορίες, που αφορούν συνολικά σε 28.799 μοναδικά ΑΦΜ και που δε συμπεριλήφθηκαν και αυτά στην πληρωμή είναι:

 

Δέσμευση αίτησης λόγω ΑΦΜ                                                            

178

Δέσμευση αίτησης λόγω αριθμού τραπεζικού λογαριασμού

1.045

Υπό έλεγχο η ιδιότητα ενεργού γεωργού

299

Δεσμεύσεις από Άμεσες Ενισχύσεις για περαιτέρω έλεγχο

2

Δεσμεύσεις από Τεχνικούς Ελέγχους

147

Δεσμεύσεις από Δικαιώματα

2.897

Σύνολο αξίας άμεσων ενισχύσεων  κάτω των 150 €

22.635

Απόρριψη απαράδεκτης αίτησης

1.270

Απόρριψη αίτησης λόγω υποβολής μετά θάνατον

265

Παραγωγοί μικρότεροι των 18 ετών δεν έχουν δικαιοπρακτική ικανότητα

6

Δέσμευση αίτησης λόγω συμμετοχής σε πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης

1

Δέσμευση αίτησης λόγω συμμετοχής συζύγου σε πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης

1

Διάδοχος πρόωρης με δεκαετή αποκλεισμό

43

Απόρριψη αίτησης λόγω υποβολής μετά θάνατον

10

ΣΥΝΟΛΟ

28.799

 

Γ) Σχετικά με το Εθνικό Απόθεμα 2024:

Υποβλήθηκαν συνολικά 35.876 αιτήσεις για χορήγηση εθνικού αποθέματος έτους 2024. Μετά τον διασταυρωτικό έλεγχο εγκρίθηκαν και χορηγήθηκε Ε.Α σε 9.495 δικαιούχους, που είχαν προσκομίσει ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό φάκελο με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τηρούσαν όλες σωρευτικά τις προϋποθέσεις, που προβλέπονται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Το ποσό  πληρωμής για αυτούς αντιστοιχεί σε 11.983.398,40 ευρώ. Για τους 26.381 που δεν χορηγήθηκε Ε.Α. 2024, ο Οργανισμός συνεχίζει τη διαδικασία αξιολόγησης και αναμένει ώστε να προσκομιστούν όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, προκειμένου να εκπληρωθούν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις και να χορηγηθεί Ε.Α. 2024 σε όσους τελικά δικαιούνται. Για αυτούς προβλέπεται να πληρωθούν σε επόμενη πληρωμή που θα προετοιμάσει ο Οργανισμός.

  • Για όσους παραγωγούς υπάρξουν εκκρεμότητες μετά τη σημερινή πληρωμή, ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. θα ακολουθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες, όπως αυτή ορίζεται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία για τυχόν διορθώσεις.

Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. παραμένει σταθερά προσανατολισμένος στη στήριξη των παραγωγών, γεωργών και κτηνοτρόφων, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα. Με σταθερά και στέρεα βήματα προχωράμε μπροστά, σε μια νέα εποχή. Εποχή θεμελίωσης δίκαιων κανόνων για όλους, σεβασμού της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, ώστε να διασφαλιστούν οι πραγματικοί αγρότες.  Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., αλλάζει σε τεχνολογικό επίπεδο, με όραμα την βελτίωση των υπηρεσιών του, διασφαλίζοντας την εγκυρότητα, την ταχύτητα, την δικαιοσύνη στη χορήγηση των ενισχύσεων, με διαφάνεια και αξιοπιστία, κάνοντας άλμα στο μέλλον προς όφελος του Έλληνα κτηνοτρόφου και αγρότη, της χώρας και της ελληνικής οικονομίας. 

Σχετικά με δημοσιεύματα που επικαλούνται επιστολή της ΕΘΕΑΣ προς το ΥΠΑΑΤ την οποία διέρρευσε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τονίζουμε τα εξής:

Α) Επισημαίνεται ότι η εν λόγω εγκύκλιος αφορά στη διαχείριση των παρεμβάσεων, στο πλαίσιο του ΣΣΚΑΠ 2023-2027 και δεν πρέπει να συνδέεται με τις εκκρεμότητες 2015-2019, για τις οποίες έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την πληρωμή τους. Συνεπώς δεν υπάρχει καμία αναδρομική ισχύ σε αυτήν για τα παλιά έτη.

Β) Το επίμαχο σημείο στο κείμενο της εγκυκλίου, που επικαλείται η εν λόγω επιστολή της ΕΘΕΑΣ, περιλαμβάνεται κάθε χρόνο στην εγκύκλιο, από το 2018 μέχρι σήμερα και ουδέποτε έχει δημιουργήσει οποιανδήποτε αμφιβολία σχετικά με την αντιμετώπιση των οριστικών αποφάσεων των διοικητικών αρχών ή των  αρμοδίων δικαστηρίων.

 Γ) Διαβεβαιώνουμε ότι ουδέποτε δεν εφαρμόστηκε, «από το έτος το οποίο εκδόθηκε» αλλά «από το έτος το οποίο αφορά η απόφαση».  Ως εκ τούτου καμία αντισυνταγματικότητα δεν υφίσταται και δεν χρειάζεται να «αποσυρθεί», όπως προτείνεται στην επιστολή, καθόσον είναι απολύτως απαραίτητη για την δικαίωση και πληρωμή εκκρεμών υποθέσεων  των παραγωγών.

Δ) Σημειώνεται ότι  κάθε εγκύκλιος του ΟΠΕΚΕΠΕ εκπονείται από τις συναρμόδιες Διευθύνσεις, προκειμένου να επεξηγήσει την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία στους ενδιαφερόμενους. Αυτό από μόνο του, όπως όλοι γνωρίζουν, δεν αποτελεί νομοθετικό πλαίσιο, ούτε παράγει νέα νομοθεσία ή νέους κανόνες. Ως εκ τούτου οι εγκύκλιοι του Οργανισμού δεν τίθεται σε διαβούλευση με εξωτερικούς φορείς.

Σε συνέχεια σχετικής ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, περί εργασιών αναβάθμισης των υποδομών της, που θα πραγματοποιηθεί  από το Σάββατο 7/12/2024 ώρα 23:00 έως την Κυριακή 8/12/2024 ώρα 09:00

Ενημερώνουμε τους χρήστες των εφαρμογών του ΟΠΕΚΕΠΕ ότι στο προαναφερόμενο χρονικό διαστήμα δεν θα είναι δυνατή, από τους online χρήστες, η χρήση των παρακάτω εφαρμογών:

  • Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης 2022
  • Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης 2023
  • Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης 2024
  • Δικαιώματα Βασικής Εισοδηματικής Στήριξης για τη Βιωσιμότητα 2023 - 2027
  • Εγγραφή και πρόσβαση στις Online εφαρμογές του ΟΠΕΚΕΠΕ
  • Πρόγραμμα διανομής φρούτων, λαχανικών και γάλακτος στα σχολεία

Σε απάντηση δημοσιευμάτων, προκειμένου για την ορθή ενημέρωση των παραγωγών και την αποκατάσταση της αλήθειας σας γνωρίζουμε τα εξής :

Σχετικά με την μείωση του ζωικού κεφαλαίου των παραγωγών εξ’ αιτίας ζωονόσων (πανώλη – ευλογιά) και την πληρωμή της Βιολογικής Κτηνοτροφίας 2024 (Μ11), όπως είναι γνωστό, και ισχύει από το 2016, τόσο στους δικαιούχους των βιολογικών προγραμμάτων όσο και στους Γεωργικούς Συμβούλους, υπάρχει ειδική διαδικασία σε περιπτώσεις απώλειας ζωικού κεφαλαίου λόγω Ανωτέρας Βίας. Η διαδικασία, προβλέπει:

  • Υποβολή αιτημάτων Ανωτέρας Βίας, εν προκειμένω υποχρεωτική σφαγή λόγω ζωονόσου, στις περιφερειακές υπηρεσίες του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.
  • Αξιολόγηση των αιτημάτων από τις αρμόδιες επιτροπές.
  • Καταχώρηση των αποτελεσμάτων αξιολόγησης στο Πληροφοριακό Σύστημα.
  • Τον υπολογισμό πληρωμής στο στάδιο της εκκαθάρισης, προσμετρώντας τα εγκεκριμένα ζώα Ανωτέρας Βίας.

Επιπλέον των ανωτέρω ο Οργανισμός σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων κατ’ εξαίρεση ακόμα και για όσους κτηνοτρόφους δεν έχουν υποβάλλει αίτημα Ανωτέρας Βίας, καταρτίζει τελικό κατάλογο τόσο μεμονωμένων κτηνοτρόφων όσο και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων ώστε να προβεί σε πληρωμή εκκαθάρισης για όσους έχουν μείωση ζωικού κεφαλαίου λόγω ζωονόσεων (πανώλη - ευλογιά) και μετέχουν σε πρόγραμμα Βιολογικής Κτηνοτροφίας (Μέτρο 11).

Το ίδιο ισχύει για όσους κτηνοτρόφους είναι ενταγμένοι στο πρόγραμμα Βιολογικής Κτηνοτροφίας (Μέτρο 11) και έχουν προβεί σε (ολική – μερική) μεταβίβαση ζωικού κεφαλαίου στο πλαίσιο του Μέτρου.

Επισημαίνουμε πως αντίστοιχη διαδικασία Ανωτέρας Βίας, προβλέπεται και θα ακολουθηθεί στην διεκπεραίωση όλων των αιτήσεων πληρωμής των παραγωγών που συμμετέχουν σε μέτρα και παρεμβάσεις για τα οποία απαιτείται η ύπαρξη ζωικού κεφαλαίου. Δηλαδή, για την Βασική εισοδηματική στήριξη για την βιωσιμότητα, την αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη, την Παρέμβαση Π3-71 (Εξισωτική), την συνδεδεμένη στήριξη αιγοπροβάτων και τα οικολογικά σχήματα, σχετιζόμενα με την ζωική παραγωγή, εφόσον αφορούν αιγοπρόβατα.

Σχετικά με την πληρωμή της προκαταβολής της Δράσης 10.1.04 «Μείωση της ρύπανσης νερού από γεωργική δραστηριότητα» του Μέτρου 10 «Γεωργοπεριβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας (ΠΑΑ) 2014-2022 επισημαίνονται τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με τα ενεργά Τεχνικά Δελτία έτους 2024 των ενταγμένων δικαιούχων της Δράσης 10.1.04, το μέγιστο εν δυνάμει δικαιούμενο ποσό πληρωμής τους για το έτος 2024 ανέρχεται σε 97.035.200,00 ευρώ. Αναλυτικότερα:

  • Με την με αριθ. πρωτ. 360388/9495/19.11.2024 “Έγκριση διάθεσης πίστωσης για την χρηματοδότηση της πράξης με Κωδικό Έργου ΠΔΕ 2024ΣΕ08210029, «Δράση 10.1.04: Μείωση της ρύπανσης νερού από γεωργική δραστηριότητα» του Μέτρου 10 «Γεωργοπεριβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας (ΠΑΑ) 2014-2022, στο πλαίσιο του μεταβατικού Κανονισμού 2020/2220” της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Κλιματικής Αλλαγής της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης του Υπ.Α.Α.&Τ., εγκρίθηκε η διάθεση πίστωσης ποσού 35.500.000,00 ευρώ για τη χρηματοδότηση του Ειδικού Λογαριασμού Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων, προκειμένου εν συνεχεία να καταβληθούν οι οικονομικές ενισχύσεις σε δικαιούχους της Ετήσιας Παράτασης 2ης Πρόσκλησης για τη Δράση 10.1.04 (4η Πρόσκληση).
  • Με την με αριθ. πρωτ. 360374/9487/19.11.2024, “Έγκριση διάθεσης πίστωσης για την χρηματοδότηση της πράξης με Κωδικό Έργου ΠΔΕ 2024ΣΕ08210030, «Δράση 10.1.04: Μείωση της ρύπανσης νερού από γεωργική δραστηριότητα» του Μέτρου 10 «Γεωργοπεριβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας (ΠΑΑ) 2014-2022, στο πλαίσιο του μεταβατικού Κανονισμού 2020/2220” της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Κλιματικής Αλλαγής της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης του Υπ.Α.Α.&Τ., εγκρίθηκε η διάθεση πίστωσης ποσού 35.200,00 ευρώ για τη χρηματοδότηση του Ειδικού Λογαριασμού Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων, προκειμένου εν συνεχεία να καταβληθούν οι οικονομικές ενισχύσεις σε δικαιούχους της Ετήσιας Παράτασης 3ης Πρόσκλησης για τη Δράση 10.1.04 (5η Πρόσκληση).
  • Με την με αριθ. πρωτ. 378437/17769/02.12.2024 “Έγκριση διάθεσης πίστωσης για την χρηματοδότηση της πράξης με Κωδικό Έργου ΠΔΕ 2024ΣΕ08210032, «Δράση 10.1.04: Μείωση της ρύπανσης νερού από γεωργική δραστηριότητα» του Μέτρου 10 «Γεωργοπεριβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας (ΠΑΑ) 2014-2022, στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013”, της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Κλιματικής Αλλαγής της Γενικής Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης του Υπ.Α.Α.&Τ., εγκρίθηκε η διάθεση πίστωσης ποσού 61.500.000,00 ευρώ για τη χρηματοδότηση του Ειδικού Λογαριασμού Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων, προκειμένου εν συνεχεία να καταβληθούν οι οικονομικές ενισχύσεις σε δικαιούχους της 6ης Πρόσκλησης για τη Δράση 10.1.04.

Το συνολικό αιτηθέν ποσό από τους δικαιούχους της Δράσης και για τις τρεις ανωτέρω Προσκλήσεις ανέρχεται σε 97.302.926,48 ευρώ. Το συνολικό προσδιορισθέν προς πληρωμή ποσό (συνολική επιλέξιμη δαπάνη), μετά την επιβολή των προβλεπόμενων από τις εθνικές και κοινοτικές διατάξεις κυρώσεων, ανέρχεται σε 88.568.892,60 ευρώ.

Σύμφωνα με την από 04.12.2024 σχετική ανακοίνωση του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., για την πληρωμή των δικαιούχων της Δράσης 10.1.04 (Μείωση της ρύπανσης νερού από γεωργική δραστηριότητα – 4η, 5η, 6η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος), για το έτος 2024, χορηγήθηκε προκαταβολή ύψους 70% της συνολικής επιλέξιμης δαπάνης.

Μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων της πληρωμής προκαταβολής από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και τους αρμόδιους εξουσιοδοτημένους φορείς (Δ.Α.Ο.Κ.) και τους απαραίτητους συμψηφισμούς, πληρώθηκε σε 18.922 δικαιούχους της Δράσης 10.1.04 συνολικό ποσό ύψους 61.963.670,50 ευρώ.

Συνεπώς, δεν «λείπουν 35 εκατ. ευρώ μόνο για τα Νιτρικά από την προκαταβολή 2024», όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα ιστοσελίδας, αλλά όπως ισχύει για κάθε διαδικασία πληρωμής που περιλαμβάνει τη χορήγηση προκαταβολής, το ποσό που αντιστοιχεί στο υπολειπόμενο 30% της συνολικής επιλέξιμης δαπάνης θα καταβληθεί στους δικαιούχους της Δράσης 10.1.4 κατά την εκκαθάριση της πληρωμής της Δράσης.

Τέλος σχετικά με όποιες δημοσιονομικές διορθώσεις που αναφέρθηκαν πρόσφατα στον τύπο, ως δήθεν «πρόστιμα» που έχουν επιβληθεί στη χώρα και οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο αρθρογραφίας και κατά το παρελθόν, πρόκειται για προτάσεις της Γ.Δ. AGRI οι οποίες αναφέρονται σε μια ανολοκλήρωτη διαδικασία και όχι σε οριστικές αποφάσεις δημοσιονομικών διορθώσεων. Τονίζουμε δε ότι αφορούν προηγούμενα έτη δηλαδή περίοδο που δεν ταυτίζεται με την σημερινή Διοίκηση του Οργανισμού. Ο Οργανισμός, όπως έπραξε και στο παρελθόν υπερασπίζεται το έργο του σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, η οποία μένει να ολοκληρωθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, μετά την απόφαση του οποίου θα προσδιοριστεί η όποια δημοσιονομική διόρθωση.

Επιστροφή στην κορυφή